دریافت فایل(بررسي خودرو و اجزاي آن و نقش هريک)

خودرو مجموعه اي از قطعات طراحي شده مختلف مي باشد که با نظم خاص و در ارتباط با يکديگر طوري کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامين نمايند بنابراين وقتي به شکل ظاهري ان نگاه مي کنيم فقط تعدادي قطعات فلزي ثابت و متحرک مانند لوله ها و بست ها و قطبررسي خودرو و اجزاي آن و نقش هريک||دی بی30012253|dby40272805|بررسي خودرو و اجزاي آن و نقش هريک
مشخصات فایل مورد نظر در مورد بررسي خودرو و اجزاي آن و نقش هريک آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.



خودرو مجموعه اي از قطعات طراحي شده مختلف مي باشد که با نظم خاص و در ارتباط با يکديگر طوري کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامين نمايند بنابراين وقتي به شکل ظاهري ان نگاه مي کنيم فقط تعدادي قطعات فلزي ثابت و متحرک مانند لوله ها و بست ها و قطعات متحرک لاستيکي و فلزي و غيرو نظر ما را جلب مي کند .



به طور متوسط 13000 قطعه مختلف در يک اتومبيل معمولي وجود دارد که حدودا 1500 قطعه ان متحرک بوده با شرايط خاص و با تلرانس خيلي کم که به 0.01 ميليمتر يا حتي کمتر نيز مي رسد با يکديگر کار مي کنند حدود شصت ماده مختلف از فولاد و فلزات رنگين گرفته تا مقوا و نايلون و غيره در يک خودرو بکار گرفته شده است قسمت هاي مختلف



خودرو را مي توان در هفت گروه اصلي تقسيم بندي کرد



1 سيستم توليد قدرت در اين واحد يا همان موتور انرژي شيميايي بنزين به انرژي مکانيکي تبديل مي شود در موتور حرارت ناشي از سوختن هيدروکربورها به بالاتر از 700 درجه سانتيگراد مي رسد که به علت بازده مفيد سيستم حدود يک چهارم حرارت توليد شده به انرژي مکانيکي تبديل مي شود و بقيه به صورت انتقال حرارت به محيط گرم کردن اب و خروج گازهاي حاصل از احتراق از اگزوز تلف مي شود در يک موتور حدودا 120 تا 150 قطعه متحرک وجود دارد که نياز به روغنکاري دارند تا بتوانند بدرستي وظيفه خود را انجام دهند با وجود اين عمر مفيد يک خودرو به طور متوسط 8 سال کار و يا پيمودن 150000 کليومتر مسافت است



2 سيستم انتقال قدرت وظيفه سيستم انتقال قدرت اين است که قدرت توليدي موتور را به چرخها انتقال دهد که سيستم انتقال قدرت شامل قسمتهاي زير است



الف : جعبه دنده يا مبدل گشتاور و سرعت که با ثابت بودن قدرت سرعت دلخواه را در موقعي که مقاومت جاده اندک است و يا گشتاور دلخواه را در موقعي که مقاومت مسير حرکت زياد است فراهم مي کند



ب : کلاچ که عامل قطع و وصل قدرت است و قدرت موتور را با گيربکس قطع مي کند و امکان تعويض دنده را فراهم مي کند بايد دانست که براي حرکت در شهرهاي بزرگ به ازاي پيمودن هر يکصد کيلومتر مسافت بيش از 700 بار عمل تعويض دنده يا کلاچ انجام مي شود



3 سيستم فنربندي و تعليق در اتومبيلهاي جديد دستگاه فنربندي و تعليق در هر دقيقه بيش از 1000 تا 1200 بار نوسان مي کنند تا اطاق و شاسي , سرنشينان را در معرض ضربه هاي ناشي از ناهمواري هاي جاده قرار ندهد و اسايش سرنشينان خودرو را فراهم کند و تسلط راننده بر خودرو نيز افزايش يابد



4 سيستم چرخ بندي و ترمزها به طور متوسط در هر 90000 کيلومتر مسافت پيموده شده يا هر شش سال کار خودروها هر چرخ حدود 95 ميليون بار چرخش مي کند هر بار که سيستم ترمز نيرو صرف مي کند تا يک اتومبيل با سرعت 90 کيلومتر در ساعت را متوقف نمايد بر اثر اصطکاک گرمايي تلف مي شود که مي تواند يک ليتر اب را به جوش اورد



5 سيستم بدنه و اطاق و شاسي بدنه اتومبيل ها جديد طوري ساخته مي شود که بتواند کليه قطعات ديگر را نگهداري کند در بدنه اتومبيلهاي متوسط حدود 40 متر مربع ورق فولادي با ضخامت 0.4 تا 1.2 ميليمتر به کار ميرود تا بتواند تنشهاي مختلف را بخوبي تحمل کند



6 سيستم هدايت و فرمان نيروي متوسطي که لازم است تا بتوان اتومبيلي را در يک پيچ معمولي هدايت کرد بين 5 تا 10 کيلوگرم مي باشد ولي سيستمهاي جديد فرمان اين نيرو را به حدود 30 گرم تقليل مي دهند



7 سيستم مدارات الکتريکي از باطري هاي 6 و 12 و 24 ولتي براي راه اندازي و روشن کردن موتور استفاده مي شود سيستم جرقه زني ولتاژ باطري را تا 30000 ولت افزايش داده براي جرقه زني موتور اماده مي کند در اين گروه همچنين چراغهاي روشنايي و علايم برف پاکنها و بخاري و ديگر وسايل الکتريکي نصب شده است



موتور







متعلقات موتور



1 پيستون موتور پيستون قطعه استوانه شکلي است که در داخل سيلندر حرکت رفت و برگشت دارد و زمانهاي موتو ر را به وجود مي اورد ضمنا نيروهاي تراکمي و انبساط ناشي از احتراق را تحمل مي کند



2 سيلندر موتور استوانه اي است تو خالي که از بالا به وسيله سرسيلندر مسدود شده و از طرف پايين با حرکت پيستون حجم ان مرتبا تغيير مي کند



3 شاتون موتور شاتون موتور اهرمي است که به پيستون موتور و ميل لنگ متصل بوده , باعث تبديل شدن نيروي خطي پيستون به نيروي چرخشي ميل لنگ مي گردد



4 ميل لنگ موتو ر ميل لنگ يا محور موتور ميله اي است که کار انجام شده در روي پيستون را به صورت گشتاور و دور دريافت نموده قدرت را به سيستم انتقال قدرت ارسال مي کند



5 سوپاپ موتور قطعه فلزي است قارچي شکل که در روي دريچه هاي ورودي و خروجي سرسيلندر قرار گرفته است و در زمانهاي کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتي را ايفا مي کند



6 شمع موتور شمع موتور وسيله اي است متشکل از دو الکترود و بدنه سراميکي که بر اثر ولتاژ زياد ايجاد شده و به وسيله کويل در زمان مناسب طراحي شده ايجاد جرقه مي نمايد و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر مي کند



7 سرسيلندر موتور سرسيلندر قطعه اي است که به عنوان درپوش در بالاي بدنه سيلندر بسته مي شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روي سرسيلندر جاي شمع و جاي سوپاپ و غيره قرار دارد



8 مجاري اب موتور محفظه هاي عبور اب در اطراف سيلندر و سرسيلندر مي باشد که اب در ان گردش کرده , گرماي بيش از اندازه موتور را به رادياتور انتقال مي دهد



9 راهنماي سوپاپ يا گيت موتور استوانه اي که سوپاپ در ان حرکت کرده , به علت داشتن لقي مجاز, حرکت سوپاپ را کنترل مي کند



10 – مانتيفولد موتور لوله هاي انتقال دهنده اي است که سوخت را به موتور وارد يا دودهاي حاصل از احتراق را به فضاي ازاد هدايت مي کند



11 تايپيت موتور استوانه اي است که در زير ساق سوپاپ و يا ميل تايپيت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند مي کند و حرکت خود را از بادامک ميل سوپاپ مي گيرد



12 ميل سوپاپ موتور محوري است که حرکت خود را از ميل لنگ مي گيرد و داراي بادامکهاي است که به تايپيت حرکت رفت و برگشتي ميدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزي دارد که پمپ بنزين را به کار مي اندازد و نيز داراي دندانه محرک اويل پمپ و دلکو مي باشد



13 – بادامک موتور قطعه اي است بادام شکل که در روي محور ميل سوپاپ ساخته شده و حرکت دوراني محور را به حرکت خطي قطعه ديگري که با ان درگير است ميسر مي کند



14 فلايويل يا چرخ طيار موتور قطعه نسبتا سنگيني است که به انتها ميل لنگ بسته شده که جهت ذخيره انرژي توليد شده در موتور و بازپس دهي ان در زمان مورد نياز به کار مي رود



15 فنر سوپاپ موتور وسيله اي است که در موارد لزوم سوپاپ را مي بندد



16 – اسبک موتور وسيله اي است که در موارد لزوم سوپاپ را باز مي کند



17 – کاربراتور موتور کاربراتور دستگاهي است که در ان سوخت موتور با نسبت معيني و در شرايط مختلف کارکرد موتور اماده مي شود